Vilken är målgruppen för projektet?
Medvetna och mat intresserade konsumenter.
Vad är syftet med projektet?
Syftet med projektet är att förenkla och tillgängliggöra försäljning av lokala råvaror till såväl medvetna som matintresserade konsumenter. Målet är att erbjuda en lättillgänglig butik där konsumenterna enkelt kan handla en stor del av dygnet. Projektet avser att bygga en obemannad gårdsbutik, ta fram skyltar och övrigt marknadsföringsmaterial.
Vad är bakgrunden till projektet?
Vi driver idag ett integrerat lantbruksföretag med växtodling, grisuppfödning samt vindkraft. Allt vi odlar går som foder till grisarna (förutom raps som säljs till Karlshamn). Foderarealen överensstämmer med den mängd foder vi behöver. Gödsel återförs till den egna arealen. Elen från vår del av vindkraftverket motsvarar också gårdens elbehov. Grisuppfödningen ska ske med största möjliga djuromsorg och med minsta möjliga miljöpåverkan.
Vi har under många år fått frågan från konsumenter att de vill kunna köpa vårt griskött. Vi har dock haft svårt med att få en kalkyl att hålla med en bemannad butik. Vi tror även att efterfrågan på den lokala maten kommer öka framöver. Nu har vi funnit en ny teknisk lösning som nyligen kommit ut på marknaden och det är en svensk produkt mellan två bolag i Borås som tillverkar kyl med tillhörande kortsystem. Systemet är en låst kyl där man öppnar kylskåpsdörren med ett vanligt bankkort. Kött är en relativt dyr matvara och vi tror att det måste hållas inlåst för att minimera svinn.
Vi har idag ett mycket bra samarbete med avelsbolaget ToppigsNorsvin där vi tar fram ett griskött som går under benämningen Guldgris och är ett saftigare och mörare griskött. Vidare ser vi också att omläggningen av riksväg 50 har inneburit att trafiken markant ökat på väg 206. Vår butik ska ligga utmed väg 206 på vår egen mark.
Vilka andra samarbetar projektet med?
Är projektet nytänkande och i så fall hur?
Övriga länkar
http://www.blackertlantbruk.se/