Vilken är målgruppen för projektet?
Målgruppen för projektet är konsumenter och besökare.
Vad är syftet med projektet?
Syftet med projektet är att göra magasinet Kråkeryd till ett intressant besöksmål som förstärker upplevelsen av Väderstad i synnerhet och Östergötland i allmänhet. Målet med projektet är att utveckla butiken och synliggöra den för att väcka intresse, ge butiken ett ansikte utåt och skapa goda kundrelationer med hjälp av olika event till annonsering och digital närvaro.
Projektet avser att genomföra dessa aktiviteter:
Vad är bakgrunden till projektet?
Magasinet Kråkeryd öppnade upp dörrarna i samma hus som Väderstad Byggnadsvårdsbutik i april 2019 och har baserat på sin lilla yta (18-20 kvm) haft en mycket positiv och intressant utveckling. Vår övertygelse och ambition är att i vårt sortiment erbjuda produkter som vi noga utvalt och där vi vet att kedjan av tillverkning, produktion motsvarar våra krav och emotser det som vårt kundsegment förväntar sig. Vi ser därför med stor tillförsikt möjligheten att öka vår butiksyta och gå djupare och bredare i våra redan upparbetade leverantörers sortiment.
Med stöd från leader kan vi utveckla vår butiksutrustning för att ytterligare förstärka och öka sortimentet. Vi vill utveckla och förbättra en befintlig verksamhet där lokala producenter och övriga aktörer så långt som är möjligt exponeras i butiksmiljö samt en aktiv marknadsplats på närliggande gård. Här speglas miljötänk, omtanke för djurhållning och hållbarhet. Vi vill skapa en samlingsplats för passerande och boende där vår verksamhet är ett intressant inslag som förstärker uppfattningen om Väderstad och Östergötland. Eftersom vi finns i ett fantastiskt odlande landskap med en stark jordbruks historia (tex Väderstad Verken) vill vi också förstärka Väderstad´s historia och indentitet inom vårt eget land och utländska besökare.
Vilka andra samarbetar projektet med?
Projektet kommer att samarbeta med:
Är projektet nytänkande och i så fall hur?
Projektet upplevs som mycket aktuellt och intressant med stor utvecklingspotential. Vi jobbar i ett extremt aktuellt segment. Där miljö, hållbarhet och etik är superviktigt. Storytelling för att förmedla tillverkarnas kunskap och erfarenhet är för oss ett viktigt och roligt uppdrag.
Det finns idag fler liknande verksamheter där man som vi så långt möjligt lägger tyngdvikten på att erbjuda lokala produkter. Vi hoppas av hela vårt hjärta att få vara en ambassadör för vår landsbygd och dess producenter.
Nyfiken på mera?
Film om projektet
Artikel om projektet