Magasinet Kråkeryd satsar på framtiden

I Väderstad råder det ett expansivt företagsklimat där många idéer och projekt drivs framåt på ett imponerande sätt. Ett framgångsrikt exempel hittar vi i den gamla järnhandeln, mitt i centrum.


När du öppnar dörren till Magasinet Kråkeryd möts du av en varm känsla i en färgsprakande mångfald. Butiken startades i nya lokaler påsken 2019 av Marica Låhdö som efter många år inom detaljhandeln gjorde slag i saken och förverkligade sin dröm om att öppna en egen butik.

- Jag har alltid haft en passion när det gäller mat och framför allt lokal sådan. När man tittar på trenderna i branschen är lokal mat något som i större utsträckning efterfrågas och som nu också bekräftas av våra kunder. När jag läser av marknaden i vårt närområde fortsätter jag att imponeras av de många spännande och engagerade producenter av högkvalitativa produkter som finns på den östgötska landsbygden, säger Marica.

Att välja Väderstad som ort att etablera sig på var egentligen inte ett svårt beslut. Närheten till E4:an med all genomströmmande trafik samt etablerade aktörer i form av Centralkonditoriet, Marcuskräftan och självklart Väderstadverken gjorde att Marica gjorde slag i saken och slog upp portarna till sin dröm.

- När du rör dig i någon av verksamheterna som finns i Väderstad imponeras du av vilket driv och passion det finns hos de lokala aktörerna. De brinner för det lokala och hantverket som ligger bakom. Det var även genom ett av dem som jag fick höra talas om Leader Folkungaland. Centralkonditoriet har genomfört ett lyckat projekt och för att ge mitt eget företag en skjuts i rätt riktning gjorde jag slag i saken, säger Marica.

Marica var inte sen med att se potentialen med sitt nystartade företag och ville utöka butiksytan, sortimentet och anställa en lokal talang för att kunna erbjuda ännu bättre kundservice. Kundkretsen som besöker butiken är pålästa, medvetna och letar efter kvalité, både för gommen men även för hemmet. Att söka projektstöd var ett ypperligt sätt att kunna ge Magasinet Kråkeryd en hjälpande hand med att framtidssäkra verksamheten.

- Vi ville satsa framåt och därmed vara anpassade för framtidens önskemål och trender. Vi ser att våra kunder, både tillresta och lokala, letar i större utsträckning efter kvalitétsprodukter och framförallt lokala sådana. För att kunna erbjuda en förstklassig kundupplevelse behövde vi se till helheten. Vi har skapat en stark profil som andas hela vår filosofi. Vilka produkter väljer vi? Hur exponerar vi dem? Var exponerar vi dem? Vi vill ge kunden en upplevelse när de kommer in genom dörren.

Genom att bli beviljade projektstöd kan nu Magasinet Kråkeryd se tillbaka på en strålande sommar och nu satsas all energi på att utveckla verksamheten ytterligare. Framförallt genom en digital närvaro samtidigt som kundupplevelsen vid besöket är allra viktigast. 

- Vi hade nog kunnat göra de här satsningarna själva men det hade tagit mycket längre tid. Samarbetet med Leader Folkungaland har varit givande och viktigt i vår dröm att skapa ett långsiktigt varumärke som brinner och jobbar för lokala och framförallt verksamheter på landsbygden, avslutar Marica.


Nyfiken på projektet? Klicka på länken nedan:
Nya magsinet Kråkeryd

Text: Carl Schnell
Foto: Carl Schnell